Alla inlägg den 1 juli 2009

Av Ekwall - 1 juli 2009 22:11

Det förnekas av familj, förlag och goda vänner; att den i många stycken
begåvad konstnären Olle Adolphson skulle dölja sig bakom pseudonymen Bo
Balderson - upphovsman/kvinna? till 11 deckare. Frilansskribenten Magnus
Sjöstedt för i en understreckare i Svd fram teorin. Jag tvivlar inte på att
Sjöstedt gjort en gedigen textanalys, men jag tvivlar på att han har rätt.
Inte för att det spelar någon roll vem Balderson var/är, mer än att det kan
vara lite fantasi-roande för stunden.
Nog har jag läst några, inte alla, Baldersons böcker och jag är inte
imponerad, vilket jag däremot är av en del av Adolphsons texter - inte
alla.
– Jag kan inte i min livligaste fantasi tänka mig att han skulle ha gjort
det. Jag har känt Olle i 50 år. Det låter som ett skämt, säger den utmärkte
vistolkaren John Ulf Anderson till SvD.se. Klokt sagt!
Även dottern Maja Adolphson ställer sig frågande till att pappan skulle ha
varit den mytomspunna Bo Balderson.
– Jag har aldrig hört talas om att det skulle vara så, det kan inte stämma.
Jag borde ha hört talas om det under min livstid. Det fanns ingenting i
hans arv som tyder på det heller.

Andra som pekats ut är Sven Deblanc, Olof Palme, Ebbe Carlsson och Astrid
Lindgren. Jag tror det är lika osannolikt - och egentligen lika oviktigt. Men, i stort, ett jävla fint sällskap att hmna i.

Av Ekwall - 1 juli 2009 21:44

Belfast City-kyrkan har tagit emot romer som flytt undan rasistiska
attacker. Som "represalier" har kyrkan vandaliserats. Förföljelsen av romer
har pågått länge och visat nazistiska undertoner.
Amnesty International säger att attackerna ingår i ett mönster av attacker
mot romer i Europa.
Åter igen en fråga EU bara i ord engagerar sig i. Förföljelsen av romer i
Europa torde inte vara en hemlighet för någon som har ögon att se med eller öron att höra med. Det är oerhört motbjudande att övervåldet och synen på romer tillåts fortgå. Att det ligger i linje med EU:s bugande och anpassning till överhet (läs höger om du vill) är inte något att förvånas över. Men, någonstans trodde man att människor skulle ha ett värde även i EU:s verklighet. Liken utefter Spaniens kust talar förvisso om något annat - Fästning Europa; äntligen har högern fått som den vill - dessutom lagstiftat.

Frankrikes president Nicolas Sarkozy sade i ett tal i Versaille att burkan
inte är välkommen i landet. Uppenbarligen är han även religionsexpert då
han klargjorde att burkan inte är en religiös symbol utan ett tecken på
underkastelse:
– Den kommer inte att välkomnas på den Franska republikens territorium,
sade han, enligt nyhetsbyrån AP.
Regeringen är splittrad. Migrationsminister Eric Besson är emot ett förbud,
medan ministern för mänskliga rättigheter, Rama Yade, har sagt att hon är
öppen för ett förbud om syftet är att skydda kvinnor från att tvingas att
bära burka.


Låt oss, till skillnad mot EU, glädja oss och lyssna till;


Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards