Alla inlägg den 8 oktober 2010

Av Ekwall - 8 oktober 2010 21:23

Vad jag kan se och förstå har inte det s k Jobbskatteavdraget betytt  färre
arbetslösa, något som  Reinfeldt och Borg påstått. Det har bara givit mera
pengar i plånboken för den med arbetar och inkomst. Ju högre inkomst desto
mera – högerns rättvisedefinition?

På andra sidan kan man se sänkt a-kassa för den som är arbetslös. Skillnaderna har med andra ord ökat. Vad moderaterna tillsammans med sina drabanter gör är att öppna vägen för lönedumpning. Inte minst ungdomar tvingas slåss om och tacka jag till underbetalning där låga ingångslöner är ytterligare ett steg i högerns
strävan att öka klasskillnaderna.


Men den marknadsliberala högern tycks inte nöja sig härmed. Deras lögnaktiga attacker på Las fortsätter, där Las enligt deras definition är
ett problem - även för de personer som inte omfattas av skydd från Las. Allt detta i deras strävan mot en helt avreglerad arbetsmarknad.
Hur Anders Borgs misslyckande kan framstå som en framgång är ett mysterium.
Arbetslösheten är betydligt högre nu än när Borg blev finansminister för
fyra år sedan. Till syvende och sist handlar ”jobbpolitiken” om att sänka
lönerna och försvaga facken. Eller?



Av Ekwall - 8 oktober 2010 20:54

Bosse Wirebrand, sportchef  i värdiga Svenska speedwaymästarna Elit Vetlanda, är lite ”sur” för att det blir svårt att behålla laget till nästa år då många
höjt sitt snitt och därmed kommer max för lagsnitt att överskridas.
Jag delar inte hans uppfattning utan anser att, hör och häpna, lagsnittet borde sänkas för att vi skall få en jämn och spännande serie som lockar publik. Detta har jag skrivit om tidigare.

Det skulle också tvinga klubbarna att på ett helt annat sätt än idag släppa fram ytterligare svenska förare vilket är en nödvändighet för att inte tappa
ytterligare mark till framförallt Polen men också i viss mån Danmark och Australien.
Att det blir lite krångligare med kontrakt skrivande har Wirebrand förmodligen rätt i men det uppväger knappast de fördelar det lägre snittet skulle ge. Som rundbanevänner är vi säkert överens om att publiken är A och O.


Lite information; Matchsnittet är det sammantagna värde som föraren har fått utifrån sitt tävlande i serietävlingar med ingångssnittet som grund.
Snittet omräknas efter varje genomförd tävling i grundserie och utgör grund
för inplacering i laget.

Lagsnitt är det sammantagna värde som framräknats genom att samtliga 7

förares matchsnitt adderats samman i avsikt att fastställa värdet av lagets totala
snitt inför en säsong. Lagsnittet är maximerat med s.k snittak.


Jag vet att det låter krångligt - och det är det också.

Kanske kommer 2011-års system med gästförare, 3 stycken, istället för samarbetslag att förenkla stora delar av den "administrativa" delen. Vi få se.

Av Ekwall - 8 oktober 2010 20:42

Christian Dahlgren (CD) är en person jag oftast med intresse och många gånger med välbehag läser på Borås Tidnings kultursida. Kan nog säga att han är en av mina ”favoriter” där.
Hans recension, BT 101003, av Unni Drougges bok Bluffen är rolig, träffsäker – helt enkelt lysande.
OK jag har aldrig gillat det hon skrivit. Skräp, om jag skall uttrycka mig klart men
milt. Kanske delvis därför anlade jag ett leende som blev större och större
för att nå kulmen när jag kom till andra halvan av hans recension. ”Något
av det absolut sämsta jag läst i hela mitt liv” skriver han och jag håller
med.
Hans penna är vass men styrd av respekt för läsaren. Tydlig och kompromisslös. Det är bra för boken är skräp och saknar dessvärre värde i sin taffliga
uppbyggnad och sin slarvighet. Det ger bara till resultat en trött och ointressant text som mer är ett staplande av ord än brinnande litteratur.

”Att vara elak är en konst och det mest upprörande med detta alster är hur den konsten lyser med sin frånvaro”, som CD skriver, säger det mesta.


Dahlgren är en av de få personer jag mailat i syfte att tala om
att han skrivit en text (för några år sedan) som för mig klockrent beskrev
det han åsyftade. Hans svar förstärkte uppfattningen.

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards