Alla inlägg den 30 november 2010

Av Ekwall - 30 november 2010 20:43

Jag har väldigt svårt att bli upprörd över att Wikileaks publicerar ”diplomat” skvaller. Sanningen är att jag inte blir upprörd alls – inte över publiceringen. Däremot känner jag närmast äckel inför inte minst utrikesminister Clintons försök att släta över beteendet, och hennes fåfänga försök att rikta inte bara sin utan hela världens vrede mot den som berättar, i det här fallet Wikileaks.
Jag tror inte ”Världen” är så korkad att den går på sådant bondfångeri. Vem tror det amerikanska utrikesdepartementet att de lurar?


Givetvis är problemet USA:s och landets diplomaters attityd till sin omvärld. Att de beskriver andra länder med oförskämdheter, må vara ynkligt och visar på vilken nivå de rör sig.

Men värre är att deras attityd ständigt leder till vapenskrammel och människoslakt runt om i världen.
Problemet är aldrig att världen får veta. Tvärt om.

På sikt tror jag precis som Aftonbladet att världen blir säk­rare om vi får veta vad makthavarna skvallrar om.

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
<<< November 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards