Direktlänk till inlägg 23 mars 2009

"Slas"

Av Ekwall - 23 mars 2009 21:02

När den andliga/kulturella nöden är som störst finns alltid Åsa Linderborg.
Många gånger räcker det med en rad så blir det man funderat kring så
tydligt, nästan självklart. Som nu när berättelser om pappor markerat sin
plats på bokhandels- och utlåningsdiskar. Då gäller det att  med öppna ögon
se vad som är vad.

Jag tänker närmast på Slas, Stig Classon och på sonen Nils bok - Blåbärsmaskinen. Vad är Slas och vad är Stig - pappan? Eftersom jag inte hade någon personlig relation till Stig är det alltså Slas som följt mig eller jag följt, som jag läst och vars bilders egenhet alltid varit lika lockande för blicken. Nu har Nils komplicerat bilden. Genom att ge sin berättelse rämnade för ett ögonblick den Slas jag "skapat"….. eller?
Men det är hans bild, lika sann som någon annans, kanske vad gäller Stig
sannare, men vad gäller Slas, författaren och konstnären, är vi alla lika
sanna i vår subjektiva betraktelse. Eller är det så att vi som uppskattar
Slas inte vill, eller inte kan, ta till oss någon annan bild än den vi
"skapat" av Slas och utan att egentligen märka det låtit den gälla också
för Stig? 

För egen del tror jag inte det. Däremot kan jag dela den uppfattning Åsa L. Framförde i Aftonbladet den 10 mars.
- "Jag kan bara tala för mig själv. Jag tycker om Slas (…..). Jag har dock
aldrig trott att det kärvt gemytliga författarjaget är identiskt med
människan Stig Claesson. Jag har överhuvudtaget aldrig funderat över hur
Slas var privat, kanske för att han inte exploaterade sig i media".

Därmed kan Slas fortsätta att sprida den humanism hans böcker andas.

 
 
Ingen bild

Lovisa

20 april 2009 19:33

En mycket bra låt om jag får säga det själv!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ekwall - 30 mars 2013 21:08

Fixat, nästan, klart musikbodegan. Lyssnat på Pentangle - Basket of Light, Harvey Andrews och John Dunkerley i deras fantastiska version av Patriot Game (Folkways Records FH 5415) och från LP:n Ireland: the Final Struggle, New political Ballads by Me...

Av Ekwall - 18 december 2012 23:01

Några fakta inför Julen; Den rikaste % i Sverige suger idag till sig 9% av HELA, OBS HELA,  befolkningens inkomst. 1980 tog parasiterna "bara" 4%. Men, deras skatt har minskat till ca. 39% mot 49% 1970. Samtidigt har den fattigaste fjärdedele...

Av Ekwall - 1 december 2012 00:06

När man studerar de allra rikaste, kan man roa sig med att räkna miljarder. Men det intressantaste med är inte pengarna de har, utan makten.   Den största enskilda skatteskulden bedömer Skatteverket att Björn Savén på IK Investment Partners har. ...

Av Ekwall - 24 november 2012 20:47

I skrivande stund är det drygt 25 timmar sedan jag hade nöjet/äran av att tilsammans med goda kamrater vara en av ca. 1250 personer (fullsatt) som var en del av Ulf Lundell med Bands 3 timmar "korta" konsert. Plats; Göteborgs konserthus. Bortsett f...

Av Ekwall - 16 november 2012 19:51

Donald Boström hade goda skäl att i Aftonbladet Kultur för drygt tre år sedan ställa sin kontroversiella fråga. Samma fråga som Palestinska mödrar ställde sig; plundrar Israel döda palestinier på deras organ? Idag vet vi att de gör det. Vi vet att...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards