Alla inlägg den 8 augusti 2010

Av Ekwall - 8 augusti 2010 19:31

Årets Cornelispris går till Georg "Jojje" Wadenius , musiker och kompositör, och vad jag förstår delas det ut idag

Sedan 1968, kanske 1969, när jag första gången hörde Jojje och Made In Sweden har han varit den obestridliga "kungen" bland alla gitarr- och musikhjältar. OK han är inte ensam på "tronen" men har å andra sidan aldrig petats därifrån.

När han, 1972 tror jag, började spela med Blood, Sweat and Tears upplevde jag en svårförklarlig "personlig" stolthet. Favoriten, vilket inte alltid var lätt att övertyga kamraterna om, hade visat "vem som var bäst". Tror inte det var viktigt för Jojje att vara bäst - men jag och (en av) bästa kompisarna Hans-Åke hade s a s fått rätt i kamratkretsen - Jojje var kung.


"Det är svårt att tänka på Cornelis utan gitarr. Lika svårt att prata om 'det svenska musikundret' utan att nämna Georg Wadenius som dess föregångare", skriver juryn i sin motivering. Väl formulerat för att kort beskriva en verklig "speleman".

Tittar man på en diskografi är det lätt att baxna.....oj, oj!

Börjar ana vilka plattor som plockas fram ikväll - något överraskande är kanske att det får börja med Pugh´s "Ja dä ä dä" där Jojje gör några lysande passager.

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards