Alla inlägg den 19 december 2010

Av Ekwall - 19 december 2010 21:43

Läste på en blogg, säger inte vilken, att en tidning - död sedan många år - skall återuppstå. Som nätalster. Lät bra med en radikal vänster nätsida.

Men bland de kommentarer som fanns uttryckte någon hur trött han var på alla "fredsvänner". Gjorde mig både beklämd och förvånad.

Har för egen del under mitt liv "sviktat" i uppfattningen om våld och rätten att ta till våld. Vietnam, Sydafrika, idag Irak och Afghanistan. Självklart är det min uppfattning att alla nationer har rätt att kasta ut ockupanter. Varje nation har rätt att slå tillbaka invationsanfall. Precis som de Allierade hade rätt när de slog tillbaka Nazisterna.

Dock förändrar det inte drömmen om fred och frihet omfattande alla människor.

Alltså, i John Lennon anda, vill jag med uppenbar risk för att bli tagen som naiv och möjligen t o m verklighetsfrånvänd, så här i Julveckan framföra en önskan till alla människor på vår jord med två rader från Emil Norlanders översatta text;

LÄGG NU ALLA VAPEN NER,

LÅT OSS NJUTA EVIG FRED.

Så är det, något jävligare än krig finns inte!

God Jul (glöm inte bort att Jultomten är faktiskt död).


Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29 30 31
<<< December 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards