Alla inlägg den 12 mars 2010

Av Ekwall - 12 mars 2010 22:49

Det är intressant att fundera något på begreppen bidrag respektive försäkring. Hur används de? Kanske ändå intressantare - används de rätt? Min uppfattning är att svaret på den sista frågan måste bli ett rungande Nej. Den agenda högern salufört, och som okritiskt accepterats av inte minst de journalister som blir lyckliga för en gratis förstaklass biljett på flyg och därefter skriver "som husse vill", innebär att även ords definition anpassats efter maktnomenklaturans önskemål.


För att inte nedanstående text skall missuppfattas vill jag klargöra min uppfattning; vi skall ha bra a-kassa, sjukförsäkring, barnbidrag och föräldraförsäkring. Sistnämnda kommer jag dock nedan hävda är ett bidrag och ingen försäkring. Definition följer strax .Jag vill tydliggöra det tarvliga spel högern bedriver genom begreppsförvirring och lögner.


Vad är då en försäkring? Jag använder begreppet enligt följande, förvisso
förenklade, definition; Ett löfte om ersättning för särskilda eventuella framtida förluster i utbyte mot en periodisk inbetalning. Avsedd att skydda (en viss) ekonomiska välfärd för en person, företag eller annan enhet vid oväntad förlust. Vissa former av försäkringar krävs enligt lag, medan andra är frivilliga. I utbyte mot betalningar från den försäkrade samtycker försäkringsgivaren till att betala
innehavaren en summa pengar vid förekomst av en specifik händelse. (En möjlig kritik mot min definition är att hävda att allt inom Socialförsäkringssystemet är försäkringar. Kan acceptera synsättet, men för att tydliggöra den politiska "röra" högern vill åstadkomma och som jag vill påvisa underlättas det av om min definition används).


Till saken. Ex. föräldraförsäkringen, som jag menar (enligt definitionen) inte är en försäkring utan ett typiskt bidrag finansierat via skattsedeln, omtalas alltid som just en försäkring. Varför då? Jo det anses, med all rätt, vara ett samhällsintresse med goda uppväxtvillkor för barnen och då "klingar" försäkring bättre än bidrag. Men Barnbidraget då? det heter ju bidrag.
Barnbidraget fick sitt namn när det fortfarande fanns socialkonservativa och socialliberaler och ordet bidrag inte hade börjat vantolkas och missbrukas. Därför fick det heta precis vad det var - ett bidrag. Dessutom ett alldeles utmärkt bidrag, men som sagt ingen försäkring. Och på samma sätt förhåller det sig med den felaktigt benämnda "föräldraförsäkringen" - ett bidrag men ingen försäkring.
En försäkring betalar individen själv, solidariskt, för att kunna gardera sig mot risker, som sjukdom eller arbetslöshet och som de flesta enskilda inte själva skulle klara av ekonomiskt.


Alltså Sjukförsäkringen är en försäkring, A-kassan är en försäkring. Men att röra ihop begrepps betydelse har varit, och är, ett sätt att vilseleda medborgarna och dessutom skuldbelägga sjuk och arbetslösa.

Det är den synen jag vill klargöra och kraftfullt ta avstånd från.





Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Mars 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards