Alla inlägg den 21 maj 2010

Av Ekwall - 21 maj 2010 18:30

Exile on Main St. ser åter dagens ljus, om uttrycket tillåts. Ett cd - "nysläpp" där tidigare outgivna spår ingår. Dubbel LP:n har från den 12 maj 1972 när den släpptes setts som ett av Rolling Stones bästa och viktigaste album, alltid i topp när olika "bästa-listor" presenterats. Som stor beundrare av Rolling Stones har det dock aldrigvarit min uppfattning - bra men inte bäst sammanfattar placeringen på min "lista". Let it bleed och Beggars Banquet är två tidigare utgåvor som
tydligare aspirerar på första platsen.
Det som kritikerna i alla tider hyllat är albumets bredd, här finns Rock, Soul, drag åt Folkrock och Country - de sistnämnda s a s inbäddade i Rockmusiken.
Här finns också ett av få tydliga politiska ställningstaganden från Stones i "Sweet Black Angel" = Angeta Davis.

Andra som sticker ut är "Rip This Joint", albumets hitlåt "Tumbling Dice" och "Sweet Virginia".
Värd att omnämna är också "Ventilator Blues" som efter vad jag vet är den enda låt där även Mick Taylor står upptagen som upphovsman.
Exile on Main St. släpptes mellan Sticky Fingers 1971 och Goats Head Soup 1973. Alla från den tiden när Stones arbetat sig fram till att vara den främsta Rock-gruppen. En tid, era, när det mer än någonsin lät Keith Richards, sinnebilden för Rock´n Roll, Mr. Rock´n Roll om någon sådan skulle finnas.

Om omslaget, från Robert Franks bildserie The Americans, finns säkert mycket att säga men jag avstår, bortsett från att det minst sagt bröt med allt vad tidigare omslag heter. Var och en som vill kan leta upp det på nätet och bilda sig en egen uppfattning.
Jimmy Miller, som knappast var en dussinmänniska, står som producent. Vilket verkligt inflytande han hade vet jag inte men med viljor som flera av Stones är kanske ett frågetecken på sin plats. 


Nu har LP:n snurrat på skivtalriken några dagar och från idag CD:n. Helt plötsligt har mina trosvissa "placeringar" av Stones bästa försetts med frågetecken. Exil.....är en jävligt bra "platta/CD".

Det nya materialet återkommer jag till men är i nuläget beredd att, som flera resencenter, påstå att det skulle stå sig gott som egen CD.

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards